Ingatlan Hírek

Colosseum Ingatlan Debrecen
Ingatlan közvetítés és Értékbecslés

A Google mindent tud a következő lakásodról

Naponta több mint 3,5 milliárd keresés történik a Google-ön és sokan nem is sejtik, hogy néhány szó bepötyögésével mennyi mindent árulnak el magukról. A Google-nek már régóta létezik olyan szolgáltatása, melynek segítségével megvizsgálhatjuk, hogyan alakult időben az egyes keresési kifejezések népszerűsége, így következtetéseket vonhatunk le az internetezők gazdasági tevékenységével kapcsolatban is. A Portfolio Ingatlan is élt ezzel a lehetőséggel és megvizsgáltuk, hogy a Google mennyire tudja lekövetni a magyarországi lakáspiac évek óta tartó felfutását.

Ha valaki ingatlanvásárlásban gondolkodik, nagy eséllyel kezd el az interneten keresgélni, az első lépés pedig sokaknak a Google megnyitása lehet. Mivel a Google Trends lehetővé teszi, hogy nyomon kövessük az egyes keresési kifejezések népszerűségét, könnyedén ellenőrizhetjük, hogy a potenciális vásárlók online érdeklődése mit mutat a piac alakulásáról.

Hogyan működik a Google Trends?

A keresési adatok egyszerűbb összehasonlítása érdekében a Google Trends normalizálja azokat. A normalizálás során a keresési adathalmazokat elosztják egy közös változóval - például a keresések teljes számával - annak érdekében, hogy kiegyenlítsék az adott változó adatokra gyakorolt hatását. A cikkünkben is látható grafikonok számai azt tükrözik, hogy a Google-ön végzett összes kereséshez viszonyítva milyen gyakran keresték az adott kifejezést. Nem abszolút keresési forgalmat jelölnek, mert az adatok a normalizálás után egy 0-tól 100-ig terjedő skálán jelennek meg. A grafikon minden pontja el van osztva a legmagasabb ponttal vagy 100-zal. A 100-as érték abban az időpontban jelenik meg, amikor relatíve a legtöbben kerestek az adott kifejezésre.

Ahhoz hogy a Google Trends adatait jól összehasonlíthassuk a rendelkezésre álló ingatlanpiaci statisztikákkal és megnézhessük, azok valóban tükrözik-e a piacon lezajló folyamatokat, megfelelően kell kiválasztani a vizsgált keresési kifejezést. Kiindulásként egy viszonylag magától értetődő kifejezés, az 'eladó lakás' népszerűségét vizsgáltuk.

Ahogy az a fenti grafikonon látható, a legtöbben 2016 első hónapjában kerestek rá eladó lakásokra, ennek az okát pedig abban kereshetjük, hogy 2015 utolsó heteiben két óriási horderejű döntéssel (a CSOK kibővítése és az új lakások áfakulcsának csökkentése) is vonzóbbá tette a lakásvásárlást a kormány. Az utóbbi négy évet vizsgálva egy erőteljes szezonalitás is észrevehető az adatsorban, rendszerint decemberben érdeklődnek a legkevésbé, míg januárban a legnagyobb mértékben lakás iránt az internetezők. 2012 januárjában pedig a szezonalitáson felül egy rendkívüli esemény, a végtörlesztés is növelte a keresési kifejezés népszerűségét. Megfigyelhetjük azt is, hogy 2012-ben és 2013-ban még a legerősebb hónapokban is jóval kevesebben érdeklődtek lakásvásárlás iránt, mint 2016 vagy 2017 leggyengébb hónapjaiban. A Google Trends adatai alapján 2017 első hónapjaiban stabilan erős volt az érdeklődés az eladó lakások iránt, a korábbi évek tapasztalatai alapján pedig a nyáron, illetve az év végén enyhe visszaesésre számíthatunk.

A Google mindent tud a következő lakásodról

Már az előzőek alapján is arra lehet következtetni, hogy az internethasználók online tevékenysége jól tükrözi a valós piaci folyamatokat, ha azonban a Google Trends adatait a rendelkezésre álló ingatlanpiaci statisztikai adatokkal együtt ábrázoljuk, ez még egyértelműbbé válik. A keresőóriás adatai és a Duna House havi tranzakciószám becslése jól láthatóan együtt mozognak. Itt is észrevehető, hogy a végtörlesztés miatt 2011/2012 fordulóján jelentősen megugrott az ingatlanvásárlás iránti érdeklődés, illetve az adásvételek száma is.

Ugyan a logika azt sugallná, hogy a keresési kifejezés népszerűségében lezajló változások valamilyen módon előrejelzik a tranzakciószámok alakulást - mivel a lakásvásárlásokat rendszerint már hetekkel, sőt hónapokkal előbb online nézelődés előzi meg -, a gyakorlatban ilyen jellegű kapcsolat egyértelműen nem mutatható ki. Jól látható azonban, hogy a 2016. januári érdeklődésnövekedés az év első hónapjaiban nagyobb lakáspiaci forgalomban csapódott le.

A magyarországi ingatlanpiac jelenlegi legfontosabb szókapcsolata, az 'új lakás" egészen meglepően fest a Google Trends számainak tükrében. Leolvasható, hogy a válság előtt sokan érdeklődtek új építésű ingatlanok után, 2009 és 2015 között azonban kevesek fantáziáját mozgatták meg. A kormány 2015 végén tett bejelentései, melyek egyik fő célja az újlakás-piac felpörgetése volt, meghozták a várt hatást és 2016. januárban ennek a keresési kifejezésnek a népszerűsége is elérte a csúcsot. Az azóta eltelt hónapok vonatkozásában jelentős visszaesés figyelhető meg, ugyanakkor a kifejezés népszerűsége a 2016 előttinél magasabb szinten stabilizálódott és a piacról érkező hírek azt támasztják alá, hogy stabil és erős kereslet mutatkozik az új építésű lakóingatlanok iránt.

Ha az "eladó házak" kifejezés iránti érdeklődés időbeli változásait vizsgáljuk, a szezonális ingadozás talán még látványosabb, mint a lakások esetében. A decemberi mélypont - januári csúcs kombináció mellett egy másik szezonális csúcsidőszak is kivehető július-augusztus táján. Ennek olyan gyakorlatias okai lehetnek, minthogy nyáron mindenki több időt tölt a szabadban, így sokak szemében előtérbe kerülnek a családi házak előnyei. Szintén látványos, hogy a 2016. januári csúcs óta - az év végi időszakot leszámítva - felfokozott érdeklődés övezi az eladó házakat. A CSOK kibővítése, az áfacsökkentés bevezetése, valamint az egyre drágábban elérhető új lakások sokakat a családi házak irányában terelhettek.

Ábrázoltuk az "eladó nyaraló" kifejezés iránti érdeklődés alakulását is a Google Trends adatai alapján. Az valószínűleg nem lep meg senkit, hogy évről-évre decemberben érdeklődnek a legkisebb mértékben nyaralók vásárlása iránt. A hőmérséklet emelkedésével az érdeklődés folyamatosan nő, majd a nyár végétől kezdve decemberig megint lecseng. Az azonban egy fokkal meglepőbb, hogy az érdeklődés rendszerint évről-évre júliusban tetőzik, amikor vélhetően már túl késő nyaralót venni (ahhoz, hogy még azon a nyáron kiélvezhessük). A júliusi relatív csúcsok immár évről évre folyamatosan magasabbra kerülnek és ugyan még nem ért véget a hónap, de úgy tűnik, hogy idén júniusban többen érdeklődtek eladó nyaralók iránt, mint eddig valaha.

Természetesen nem állítjuk, hogy a költözésben gondolkodók kizárólag a Google oldalára látogatnak el, illetve azt sem, hogy mindenki, aki rákeres egy kapcsolódó kifejezésre, tényleg részese lesz egy milliós tranzakciónak. Az ugyanakkor jól látható, hogy a fogyasztók online tevékenysége valamilyen arányban reprezentálja valós gazdasági tevékenységüket, így mindenképp érdemes lehet azt figyelnie a piac alakulása iránt érdeklődőknek.
A Google mindent tud a következő lakásodról


A Google mindent tud a következő lakásodról
FAY 85, További információkért kattints a képre!

A Google mindent tud a következő lakásodról
A Google mindent tud a következő lakásodról

Forrás

Főlap Ingatlan A Google mindent tud a következő lakásodról

Domain név eladó!

Érdeklődni illetve ajánlatot tenni e-mail-ben lehet:

iroda @ colosseumingatlan.hu

vagy a

Kapcsolat Menüben


Animált felhőkép

Felhőkép

 

Hőtérkép

Oldal Találat

Látogatók
1
Cikkek
718
Cikkmegtekintések találatai
121145

Előrejelző oszlop

Ki olvas minket

Oldalainkat 39 vendég és 0 tag böngészi

Hírdoboz