Ingatlan Hírek

Colosseum Ingatlan Debrecen
Ingatlan közvetítés és Értékbecslés

A munka, ami nem látszik, de nélküle összeomolhat az iroda

Hétköznapjaink jelentős részét kereskedelmi ingatlanokban töltjük, az irodaházi klíma elromlásáig vagy épp a bevásárlóközpont liftjének meghibásodásáig azonban bele sem gondolunk, hogy szakemberek sora felel ezeknek a létesítményeknek az "észrevétlen" működéséért. Az ingatlankezelés és -üzemeltetés ugyanakkor rendkívül fontos és ingatlanos berkekben sokszor méltatlanul mellőzött üzletág, melynek kihívásairól Szeifert János, a Cushman & Wakefield ingatlan- és vagyongazdálkodási vezetőjét kérdeztük.

Sokszor hallani azt, hogy az FM és a PM, de főleg az FM mintha nem kapna kellő elismerést, figyelmet, megbecsülést az ingatlanszektoron belül. Valóban érzékelhető ez?

A munka, ami nem látszik, de nélküle összeomolhat az irodaSzeifert János: Igazából nem kell megvédeni sem a PM-et, sem az FM-et. Mi úgy tevékenykedünk, hogy a lehető legkevésbé legyünk észrevehetők. Ha valami működik, funkcionalitását tekintve betölti, amire hivatott, akkor senki nem szól egy szót sem. A mi értékteremtési folyamataink évekbe telnek. Az általunk teremtett érték nagyon alacsony profittal bír, és sokszor még ez alá is becsúszunk különböző addicionális költségek miatt. Mindemellett a tulajdonosok úgy tekintenek ránk, mint a szükséges jóra, ha minden rendben megy. Ha mi is be tudjuk tölteni a funkciónkat, az összhang a PM és az FM között töretlen. Mi ellenőrzünk, közvetítjük a különböző igényeket, ők pedig végrehajtják. Van egy olyasfajta szimbiózis, amely ha működik, akkor az eredmény elsősorban hosszú távon megvalósuló siker.

Egy másik régi téma, hogy mikor vonják be az FM-et a folyamatokba. Az alapvélekedés szerint túl későn. FM szakemberek véleménye, hogy már a tervezés szakaszában hasznos és fontos lenne bevonni azt, aki akár hosszú évtizedekig üzemelteti majd az ingatlant.

Ez nagyon helytálló megjegyzés. 25 éve vagyok a szakmában, néhány dolgot sikerült megtapasztalnom, és gyakorlatilag már a kezdetektől fogva hangsúlyozom, hogy az üzemeltetés nem akkor kezdődik, amikor valami elkészül, hanem mielőtt még elkezdene épülni. A tervek alapján lehet nagyon jó ötleteket adni a kivitelezőknek arra vonatkozólag, hogy hogyan valósítsanak meg bizonyos dolgokat. Egyértelmű például, hogy szükség van hűtésre, de hogyan hűtsünk? Hogyan fűtsünk? Hol helyezkedjen el ez a valami? Mekkora területre van szükség ehhez? Rengeteg olyan aspektus merül fel üzemeltetési szempontból, amelyet valóban már a tervasztalon el tudunk suttogni a tervező fülébe: hogyan lehet valamit úgy megvalósítani, hogy értelme is legyen. Ne csak azt mondhassuk el, hogy van benne, hanem úgy van, ahogy annak lennie kell.

A Portfolio Ingatlan májusban részletesebben is foglalkozik az irodapiaccal, az ezzel kapcsolatos cikkek az irodahónapra kattintva érhetők el.

Érdekel az irodapiac? Kíváncsi vagy, hogy merre tartanak a bérleti díjak, vagy hogy mennyi irodaház épül a jövőben? Ezekről is szó lesz a Portfolio FM & Office 2017 konferenciáján május 23-án.

Véleménye szerint milyen irányba fognak változni az üzemeltetési költségek a jövőben?

Úgy vettem észre, hogy azok a berendezések, amelyeket mostanában beépítenek az új irodaházakba, kellőképpen takarékosak, ámbár jellemzően nem olcsóbbak, mint a régiek. Ahhoz, hogy a technikával lépést tartsunk, sajnos pénzre is szükség van. Az, ami hosszú távon is olcsóbbá teszi az üzemeltetést, az egész ház működését, bizton állíthatom, hogy többe kerül beruházásként, mint a hagyományos rendszerek beépítése. Ezek az újfajta gépek ugyanakkor tartósabbnak bizonyulnak, vagy olyan technológiát alkalmaznak, amelyekkel sikerül elérni, hogy kevésbé legyenek karbantartás-igényesek, vagy olyan mértékű az automatizáltságuk, hogy az élőerő fronton tudnak megtakarítani.

Lehet-e faragni azokon a konkrét költségeken, amit a bérlőknek üzemeltetésre kell fordítaniuk?

Úgy vettem észre az elmúlt időszakban, hogy az üzemeltetési költségek radikálisan nem változnak. Amióta egyfajta technikai forradalom következett be az irodaházakban, illetve kereskedelmi ingatlanokban, megfigyelhető, hogy már nincs akkora szórás a költségekben. Az ingatlanok üzemeltetése 10-15, maximum 20 százalékban tér el egymástól. Ez azonban elsősorban az új házakra vonatkozik, a régiek esetében jelentősen drágább a fenntartás, emiatt égetővé vált a 15-20 éves vagy még öregebb irodaházak esetében a technika lecserélése.

A cikk teljes terjedelmében a Portfolio Ingatlan Magazin 2017.05.23-án megjelenő számában olvasható.

Forrás

Főlap Ingatlan A munka, ami nem látszik, de nélküle összeomolhat az iroda

Domain név eladó!

Érdeklődni illetve ajánlatot tenni e-mail-ben lehet:

iroda @ colosseumingatlan.hu

vagy a

Kapcsolat Menüben


Animált felhőkép

Felhőkép

 

Hőtérkép

Oldal Találat

Látogatók
1
Cikkek
724
Cikkmegtekintések találatai
124642

Előrejelző oszlop

Ki olvas minket

Oldalainkat 29 vendég és 0 tag böngészi

Hírdoboz