Ingatlan Hírek

Colosseum Ingatlan Debrecen
Ingatlan közvetítés és Értékbecslés

Amíg az aprót keressük a buszjegyre, a csehek elszáguldanak mellettünk

A bankkártyák egyre nagyobb szerepet játszanak életünk minden területén és bár a BKK budapesti pénztárablakai előtt még mindig nagyobb sorok kígyóznak, mint a nem mindig megbízható automaták előtt, a tömegközlekedés igénybevételekor is egyre nyitottabbak vagyunk az elektronikus fizetési megoldások iránt. Frantisek Jungr, a Visa terméktámogatás régiós vezetője beszélt a Portfolio-nak csehországi jegyrendszer-kiépítések során szerzett tapasztalatairól, az ottani példák megismerése közben pedig a jelenlegi és (már-már) kiépítés álló jövőbeli budapesti jegyrendszer hiányosságait is feltérképeztük.

Okos megoldások kicsiben is

Csehország harmadik legnagyobb városában, Ostravában tavaly júniusban kezdték meg az elektronikus jegyrendszer bevezetésést, lényegében a londoni modellt ültették át - mondta el Frantisek Jungr. Amikor néhány évvel ezelőtt először felvetették az ötletet a cseh város vezetésének, azok finoman szólva szkeptikusan fogadták az ötletet, hogy egy sokmilliós metropolisz fizetési rendszerét egy 300 ezres városban is kiépítések, az évek során azonban kiderült, hogy nem a lakosságszámtól függ az elektronikus jegyrendszerek sikeressége.

Amíg az aprót keressük a buszjegyre, a csehek elszáguldanak mellettünk

Frantisek Jungr


Egy igazán okos tömegközlekedési rendszer rugalmas, azaz egy érintésmentes fizetésre alkalmas bankkártyával minden jegy- és bérlettípus megvásárolható és felhasználható. Ugyanakkor egy rendszer bevezetésének sikerességéhez nem szükséges, hogy elsőre minden papíralapú jegy kiváltásra kerüljön. A különböző városok világszerte - és Csehországban is - különböző módon kezdték el az elektronikus jegyrendszer bevezetését.

Ostrava először a vonaljegyet vásárlóknak szeretett volna alternatívát nyújtani, így - a másfél évig tartó előkészületek után - a város mind a 700 tömegközlekedési járművének mind a 2200 ajtajához kártyaolvasó terminált telepítettek, mindezt ráadásul 100%-ban uniós források felhasználásával valósították meg.

Az utasoknak csak annyi dolga, hogy minden felszálláskor - illetve 10 percnél rövidebb utazás esetén leszálláskor is - hozzáérintsék bankkártyájukat a terminálhoz, a rendszer pedig levonja a viteldíjat. Egy 10 percnél rövidebb utazás 14 koronába (kb. 163 Ft, a papíralapú jegy ára 16 korona), míg egy 45 perces - átszállásokat is tartalmazható - út 20 koronába kerül (kb. 233 Ft, papíralapú jeggyel ezért az összegért csak 30 percig lehet utazni). Az utazásuk során érintésmentes kártyával fizetőknek nem kell azon gondolkodniuk, hogy megéri-e napijegyet venniük, hiszen a rendszer egy 24 órás időszakon belül legfeljebb 80 koronát (kb. 933 Ft, a napijegy ára) vonja le a számlájukról.

Amíg az aprót keressük a buszjegyre, a csehek elszáguldanak mellettünk

Így néznek ki a járműveken elhelyezett terminálok.


A rendszer kilenc hónapos fennállása során felülmúlta az elvárásokat, 2-3 hónappal a bevezetés után már többen utaztak bankkártyával, mint sms-ben vásárolt jegyekkel. A következő lépés pedig az egyelőre még csak a pénztárakban és online (!) megvásárolható bérlettel utazók bevonása lesz az elektronikus rendszerbe.

Csehország második legnagyobb városában, a 400 ezres Brno-ban az idei év elején vezették be az elektronikus jegyrendszert. Ott más megközelítést választottak és egyelőre csak - az utasok mintegy 80%-át adó - bérletesek használhatják ki bankkártyájuk előnyeit. Ami külön felhasználóbarát - és már most előrébb mutat, mint a Budapesten évek múlva bevezetni kívánt rendszer -, hogy nem szükséges külön kártyát beszerezni, a bankkártyánkra is "rátöltetjük" a bérletet, az így tárolt bérlet ára pedig természetesen alacsonyabb a hagyományos, papíralapúnál.

Amíg az aprót keressük a buszjegyre, a csehek elszáguldanak mellettünk

Néhány héttel ezelőtt egy jóval kisebb városban, az alig 50 ezres Dìèínben vezettek be egy új elektronikus jegyrendszert, ami Frantisek Jungr szerint világszinten is komplex megoldásnak minősül. A város mind az 57 buszán megújították az első ajtóhoz felszerelt kártyaolvasót, így meglévő bankkártyával, újonnan bevezetett prepaid kártyával vagy intelligens karkötővel is lehet fizetni az utazásért - legyen szó egyszeri utazásról vagy bérletről. Korábban csak a bérletek tárolására volt lehetőség és arra is kizárólag külön arra a célra készített kártyákon. A dìèíni rendszer ráadásul a város határát elhagyó járatok problémájára is megoldást talált: felszálláskor az utasok fizethetnek elektronikus pénztárcájukkal, viszont mivel az agglomerációban még nem kiépített a rendszer, a terminál papíralapú jegyet nyomtat nekik.

Zárt vagy nyílt rendszer?

A zárt rendszer nagy hátránya annak rugalmatlansága, valamint a kiépítőtől való erős függés: a kizárólag egyféle, zárt rendszerű kártya leolvasására alkalmas terminálok telepítése után egy nagyobb változtatáskor valószínű, hogy az összes addigi fejlesztés kárba vész - mondta el Frantisek Jungr. A bankkártyákon alapuló nyitott rendszer előnye ezzel szemben a változtatások relatíve olcsó és könnyű kezelhetősége, ráadásul a jövőben felbukkanható még okosabb megoldásokat is könnyebben hozzájuk lehet majd csatolni.

Egy elektronikus jegyrendszer bevezetését általában nem csak a felhasználók életének megkönnyítése, hanem annak sokszor már középtávon jelentkező megtérülése is indokolja: a papíralapú jegyek elhagyása mellett a saját gyártású kártyák kiiktatása is csökkenti a költségeket, ezáltal pedig gyorsítja a megtérülést. A világ városaiban gyűjtött tapasztalatok alapján egy intelligens rendszer bevezetése ráadásul a fizetési hajlandóságot is javítja, mivel sok bliccelőt a jegyvásárlás bonyolultsága készteti a fizetési nélküli utazásra.

Amíg az aprót keressük a buszjegyre, a csehek elszáguldanak mellettünk

Bár egy olyan városban, ahol a semmiből építenek fel egy intelligens rendszert, logikus döntésnek tűnhet egy teljes nyílt, bankkártyákon alapuló rendszer bevezetése, a BKK a fő hangsúlyt a személyre szóló, zárt rendszerű kártyákra helyezi - igaz, az eddig bemutatott tervek szerint az érintésmentes kártyák is szerepet kapnak majd a RIGO névre keresztelt rendszerben. Frantisek Jungr elmondása szerint a Visa már többször is konzultált a BKK-val az új rendszer bevezetéséről, ahol kiemelt cél a bankkártyák integrálása. Bár a kor elvárásainak teljes mértékben megfelel egy olyan rendszer, ami mindkét elemet ötvözi, természetesen annak kiépítése drágább, mint egy sima nyílt vagy zárt rendszeré - tette hozzá a szakember, aki úgy gondolja, hogy egy jó e-ticket rendszer nem limitálja a bankkártyák használatát, azaz minden jegy- és bérlettípus tárolását lehetővé teszi azokon.

Van mit tanulnunk

Bár a fent bemutatott megoldások technológiai szempontból különösen előrehaladottnak tekinthetők, óriási beruházások és kártyaleolvasó terminálok telepítése nélkül is jelenetős mértékben javítható lenne a magyarországi tömegközlekedési tarifarendszer néhány cseh példa - elsősorban az idő- és zónaalapú árazás - átvételével.

A Budapesten és más magyar városokban érvényes tarifarendszer egyik legsúlyosabb hibája a vonaljegyek rugalmatlansága: az egyutazásos díjazás jóval kevésbé igazságos és felhasználóbarát, mint az utazással töltött időn alapuló árazás. Joggal merül fel a kérdés, hogy miért kell két megállóért ugyanannyit fizetni, mint egy egyórás útért az 5-ös busz két vége között és miért sokkal drágább egy 15 perces út egy másiknál csak azért, mert tartalmaz egy átszállást?

Szintén jelentősen rontja a tömegközlekedés versenyképességét a zónák és a szolgáltatók közötti integráció hiánya. A különböző települések között utazók országszerte sokszor rengeteg gyaloglásra vagy több pénz elköltésére kényszerülnek, pusztán azért, mert a bérletük kizárólag a vonatokra vagy éppen a buszokra érvényes, nem pedig a két település közötti távolság tömegközlekedési eszközökkel történő megtételére.

A szolgáltatók közötti integráció talán egyetlen pozitív hazai példája az, hogy a Budapest-bérletekkel a BKK járatai mellett a távolsági buszjáratok és a vonatok is használhatók. Már az is sajnálatos, hogy egyelőre elérhetetlen célnak tűnik az együttműködés kiterjesztése a városhatáron túlra, az igazán nagy kérdést pedig az elektronikus jegyrendszer bevezetése veti majd fel. Csak remélni lehet, hogy az elektronikus formában megjelenő jegyek és bérletek távolsági buszokon és vonatokon történő leolvasásából fakadó problémákat az integráció elmélyítésével, és nem megszüntetésével küszöbölik majd ki a döntéshozók.

Amíg az aprót keressük a buszjegyre, a csehek elszáguldanak mellettünk

Bár fentebb első sorban a rendszeresen utazó helyiekre helyeződött a hangsúly, a turistáknak és a tömegközlekedés alkalmai használóinak is nagy segítséget nyújtanak az elektronikus jegyrendszerek, hiszen a legtöbb cseh városban - ahogy az néhány éve még Budapesten is megszokott volt - csak a főbb megállókban elhelyezett, nem túl felhasználóbarát és kizárólag fémpénzt elfogadó automatákban lehet vonaljegyet vásárolni. (Ha ebből indulunk ki, Budapest már megtette a nulladik lépést a XXI. század irányába, hiszen utazásunkért - számos megállóban - már bankkártyával is fizethetünk.)

Az inspiráló cseh példák után "megnyugvásra" adhat okot, hogy a Budapesthez hasonló méretű Prágában sem túl intelligens a jelenlegi fizetési rendszer. Bár évekkel ezelőtt megpróbáltak bevezetni egy zárt kártyás rendszert a havi és éves bérletek tárolására, az inkább a kapcsolódó korrupcióról lett híres, mint sikerességéről.

Az idő- és zónalapú jegyrendszer mellett azonban így is van mit eltanulnunk a cseh fővárostól, ahol a tömegközlekedés népszerűségét jelentősen növeli az éves bérletekre adott - költségvetési forrásokból erősen megtámogatott - kedvezmény. 365 napi utazásért 3650 koronát (kb. 42 700 forint) kell fizetni, ami kevesebb, mint 7 havi bérlet árának felel meg. Ezzel szemben a budapesti éves bérlet 103 000 forintba, azaz közel 11 havi bérlet árába kerül.

Címlapkép: MTI/Mohai Balázs

Forrás

Főlap Ingatlan Amíg az aprót keressük a buszjegyre, a csehek elszáguldanak mellettünk

Domain név eladó!

Érdeklődni illetve ajánlatot tenni e-mail-ben lehet:

iroda @ colosseumingatlan.hu

vagy a

Kapcsolat Menüben


Animált felhőkép

Felhőkép

 

Hőtérkép

Oldal Találat

Látogatók
1
Cikkek
864
Cikkmegtekintések találatai
179710

Előrejelző oszlop

Ki olvas minket

Oldalainkat 64 vendég és 0 tag böngészi

Hírdoboz